Afvallen

Body & Mind Zevenbergen

Afvallen is meer dan alleen maar een dieet volgen of gewoon minder eten. Een ‘knop’ omzetten helpt altijd wel even en je zult dan ook afvallen,
maar zodra je gewicht bereikt is en de ‘knop’ gaat weer terug dan verval je vaak in hetzelfde patroon.
Als je blijvend een positief resultaat wilt hebben, dan is het belangrijk dat je qua voeding en beweging je levensstijl veranderd.

Emotioneel eten:

Emotioneel eten is eten vanuit emoties, en niet omdat men honger of trek heeft. Dit is 1 van de grootste valkuilen voor mensen met overgewicht.
Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals bijv.

  • Boosheid
  • Angst
  • Verveling
  • Verdriet
  • Moedeloosheid
  • je niet gewaardeerd voelen

 

Hoe kun je emotioneel eten te onderscheiden van een “normale” behoefte om te eten ?

  • trek hebben in iets specifieks, bijv. taart of chips
  • de honger voelt dringend aan, men wil direct iets eten en er zelfs voor de deur uitgaan
  • de honger is gekoppeld aan emotie
  • de honger komt plotseling. Een sterke trek, terwijl normale lichamelijke honger zich langzaam opbouwt.
  • onbewust eten. Plotseling is de zak met snoep leeg.
  • de honger zit niet in de buik, maar wil een specifieke smaak in de mond hebben. Bij normale honger rammelt de maag.
  • men kan niet stoppen met eten als men al vol zit omdat de sensatie prettig en verzachtend aanvoelt.
  • je waardeloos voelen na afloop. Spijt.

Het herkennen van de signalen van emotioneel eten is de eerste stap tot een gezonder eetpatroon. Je leert luisteren naar je lichaam en onderscheid te maken tussen echte honger en emotionele honger.

Elke keer als je een eetbui op voelt komen, zou je afleiding moeten zoeken door bijv. een eind kunnen gaan lopen, of met iemand bellen.

Afvallen is dus niet iets wat je “gewoon” moet doen, maar het is wel iets wat je kunt leren.
Het opnieuw leren van vaardigheden kost tijd omdat we willen dat je deze kunt volhouden.
Door dit stap voor stap te doen zul je zien dat je hierin groeit. Het gaat erom een gezond gewicht te vinden wat bij jou past.

Hoe gaan we dat dan doen?
We gaan doelen stellen en kijken waar jou gewoontes in vastlopen. Eetmomenten gaan snel en soms heb je achteraf pas in de gaten dat je iets gegeten hebt van iets waarvan je met jezelf had afgesproken dit niet meer te eten.

Die momenten gaan we uitpluizen.

  • wanneer had je door dat het niet zo verstandige keuze was?
  • wat is er van tevoren gebeurd?
  • waar was je?
  • met wie?
  • hadden andere invloed op je eetgedrag?
  • was je moe?
  • of gefrustreerd?

Op het moment dat je dat door hebt, dan kun je een andere keuze maken.. Makkelijk?  Nee dat niet, maar ik help je hiermee.
Ook ga ik je leren wat een gezond voedingspatroon nou eigenlijk is en wat je per dag nodig hebt om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.

Als jij klaar bent voor een verandering in je leven en je wilt graag afvallen naar een blijvend resultaat, dan kan ik je hierbij helpen.
Het is namelijk mogelijk om gewicht te verliezen zonder een streng dieet te volgen. Je moet de juiste handvatten krijgen en leren keuzes te maken.
Eetgewoontes en gedachten over eten veranderen zodat je gewicht verliest zonder jezelf tekort te doen.

We gaan samen kijken hoe je andere keuzes kunt maken in je eet- en leefpatroon. Dit doen we door het zoeken naar alternatieven en niet
door het verbieden van bepaalde voedingsmiddelen. Gewicht verliezen is daardoor niet het uitgangspunt maar een logisch gevolg.

We besteden aandacht aan gezonde voeding maar ook aan beweging en ontspanning.
Op het moment dat je je eetgedrag en -gewoonten gaat veranderen zal jouw leefstijl veranderen en zul je gewicht gaan verliezen.
Ik geloof in een combinatie van kennis/gesprekken/opdrachten en motivatie en daarom ook in het traject van “ik mag alles eten”
van Gewichtsconsulenten Nederland.
Op deze manier is bewezen dat de kans op blijvende gedragsverandering en gewichtsverlies het grootst is.

Om een nieuwe leefwijze aan te leren en die vol te houden heb je discipline nodig, maar heb je al eerder verschillende diëten gevolgd en
val je steeds terug of kom je zelfs nog meer aan?
Heb je het idee dat er meer aan de hand is?  Dat er misschien gevoelens van stress of oude trauma’s in de weg zitten?

Dan is het belangrijk dat we eerst de innerlijke oorzaak van dit eetgedrag aanpakken. Hoe ?  Lees er hier meer over..